وظایف زن و مرد در زندگی زناشویی

Written by AbiusX on . Posted in انتقادی, تحلیلی, مذهبی

چند وقت پیش مطلبی در این باب شنیدم و بررسی‌هایی هم کردم، و بعد که به سراغ اینترنت و سایت‌های به اصطلاح آخوندی رفتم و دنبال وظایف زن و مرد در زندگی زناشویی گشتم، غیر از قصه و توصیه و عقاید شخصی چیزی گیرم نیامد. هرکسی زحمت کشیده بود یک مشت حدیث لیست کرده بود که معلوم نبود درست باشند یا نه و یک سری نتیجه مشکوک تر از حدیث از آنها گرفته بود و یک طومار وظایف تافته بود.

لذا تصمیم گرفتم به صورت دقیق و قطعی، همانگونه که شایسته مکتب عدلیه (شیعه)‌است و برعکس نوشته‌های دیمی و غیر دقیق و روی هوا که باعث شک و تردید و تفرقه می‌شود، این بحث رو که بسیار کوتاه هم هست بنویسم، چون احساس می‌کنم برای هرکسی که می‌خواهد ازدواجی اسلامی داشته باشد، دانستن این مطلب بسیار بسیار مهم است و می‌بینم افرادی رو که به خاطر ندانستن این موضوع به خاکی زده‌اند.

وظایف قطعی مرد در قبال زن در زندگی زناشویی:

  1. نفقه، شامل (خوراک، پوشاک، مسکن)‌در حد شانیت زن: توجه داشته باشید که اگر مثلا زنی از یک خانواده ثروتمند بگیرد، باید در حد شان همان زن و همان خانواده نفقه برای زن تامین کند و این وظیفه اوست (اگر نتواند قصور کرده است). نفقه توسط مرد برای زن هزینه می‌شود و جزو مایملک زن تلقی می‌گردد.
  2. نگهداری و تربیت فرزندان: تعجب نکنید، این هم وظیفه مرد است هرچند معمولا خانم‌ها انجام می‌دهند. به دلیل همین وظیفه هم هست که حضانت فرزند متعلق به مرد است.
  3. نگهداری و رتق و فتق خانه: بله این هم وظیفه مرد است. به همین دلیل است که زن می‌تواند برای هرکاری که در منزل انجام می‌دهد، طلب مزد کند و یا انجام ندهد.
  4. تمکین نسبی: مرد وظیفه دارد که از شب‌های خود قسمتی را حتما به همسر خود اختصاص دهد و پیش او باشد. همچنین مرد وظیفه دارد در هر مدت (حدود عرفی چند ماه) حداقل یکبار خود را از همسرش دریغ نکند.

وظایف قطعی زن در قبال مرد در زندگی زناشویی:

  1. تمکین : تنها وظیفه زن در قبال مرد در زندگی زناشویی تمکین است. تمکین در اصطلاح فقهی یعنی هرموقع مرد از زن درخواست همبستری کرد، زن نباید رد کند (مگر اینکه عذر قطعی داشته باشد).

 

توجه داشته باشید که از نظر اسلام، وظایف زن و مرد در زندگی زناشویی فقط همانست که در بالا بیان شد، اما از آنجایی که زندگی زناشویی بر عاطفه و محبت استوار است و نه بر قانون (بر عکس خانواده قانونمند و خشک غربی) معمولا زنها که عاطفی‌تر هستند بسیار بیشتر فداکاری می‌کنند. فراموش نکنیم که این فداکاری در طی تاریخ به عرفی تبدیل گشته که وظایف زن را آنچنان دستخوش تغییر کرده که تصویر همگی ما از زندگی زناشویی و وظایف زن و شوهر و باالتبع آن قوانین حوزه زناشویی، جابجا شده است.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback from your site.

Comments (125)

  • اميد

    |

    در ضمن يادم رفت پاسخ سوال سادتونو بدم اگه زن ومرد هر كدوم اراده كنن كه كاري براي زندگي زنا شويي نكنند با توجه به اين كه زن اصلا وظيفه اي در خانواده ندارد مرد را به زندان مي اندازند و حضانت فرزندان را به پدر بزرگ يا عمو… مي دن يا بهزيستي
    اصولااراده براي سهم نداشتن در زندگي زنا شويي نداره چون اصلا كلا هيچ وظيفه اي نداره
    و در ضمن پدر من به عنوان شاهد امضا نكرد بلكه شاهد كس ديگه اي بود اين چيزيه كه من ديدم نه اين كه شنيده باشمو خونده باشم

    Reply

    • AbiusX

      |

      اگر می‌فرمایید زن وظیفه‌ای ندارد ظاهرا اصلا مطلب رو نخونده‌اید. این چیزی هم که فرمودید نادرست است. برای بار سوم و آخر عرض می کنم که انجام وظیفه ندادن به زندان ربطی ندارد. نهایتا اجازه طلاق را به زن می‌دهند و زندانی در میان نیست.

      اما اگر بحث استدلالی می‌خواهید بکنید، اینکه پدر شما به عنوان شاهد امضا نکرد بلکه کس دیگری کرد خیلی استدلالی نیست. همانطور که می‌دانید برای «قانونی» بودن ازدواج دو شاهد لازم است و شاید برای قانونی بودن عقد هم امضای پدر لازم باشد. ربطی به حکم اسلام ندارد.

      Reply

  • اميد

    |

    من احساس مي كنم اين قوانين مربوط به زن و مرد كه شما مي گيد با منطق سازگاري نداشته و فكر هيچ جا را نكرده ،اصولا قانون بايد در مورد موارد استثنا فكري بكند نه اين كه مرد موقع عقد فكر كند و مرتب شرط بياورد
    اين درست نيست اصلا اومد و مرد هيچ شرطي در عقد نكرد و اصلا نمي دانست كه بايد اين كارهاي پيچيده مثل استناد دادگاه و … رو بكند
    انوقت اگر شرايط كارگر معدن پيش بيايد مي بايست خود قانون براي ان تبصره اي داشته باشه يا شرايط مرد را هم در نظر بگيره و يا اصلا شرايط زن
    يعني قاضي نبايد حكم ديوار رو داشته باشه و فقط از روي قوانين نوشته شده در سالها قبل كه موارد استثنايي نبوده حكم صادر كند
    چنانچه مرد ثروتمند به خاطر ندادن مهريه اي كه از عهده آن براحتي بر مي ايد به زندان برود كاملا منطقي است اما درمورد آن كارگر بايد تبصره اي باشد

    Reply

    • AbiusX

      |

      اینکه شما احساس می‌کنید منطقی نیست، زیاد اهمیتی نداره. اگر دلیل و برهانی براش دارید بفرمایید. انسان وقتی چیزی را دوست ندارد احساس می‌کند که آن چیز خوب نیست، مثل آمپول.

      Reply

  • اميد

    |

    اكي پس بين قانون و شرع اسلام(البته از نظر برخي مراجع) در مورد اذن پدر تفاوت وجود داره خوب بابت اين پاسخ ممنونم
    اما براي اخرين بار نبودن تبصره را نفهميدم

    Reply

  • اميد

    |

    اتفاقا خيلي هم اهميت داره فكر من چون بين عقل و دين ملازمه وجود داره و شرايط كارگر معدن هم كاملا بر خلاف عقله و ربطي به ناخوشايند بودن و نبودن براي من نداره
    دليل و برهانشم اينه كه مرد نموتونه بچه شير خواره به معدن ببره و در يك محيط مسموم پر از انفجار اونو بزرگ كنه
    اصولا امپول سمي خوب نيست و اينو هر انساني بر اساس عقل و فطرت خود مي فهمه البته در قانون كه وظايف به شكلي كه شما مي گي خوشبختانه نيست چون به قول شما شرع اسلام به قانون لزوما ربطي نداره
    ولي شما و هر انسان ديگري چنانچه شرايط كارگر معدن را در نظر بگيري طبق عقل خود مي توني بفهمي اصلا يكي از اصول اصلي اجتهاد عقل ادمي است و هميشه در اسلام تاكيد شده فكر كنيد و بيانديشيد
    و نگفته فكر شما اهميت ندارد

    Reply

    • AbiusX

      |

      بین دین و عقل ملازمه وجود داره، ولی چیزی که شما می‌گید عاقلانه نیست. در حال مغلطه هستید، بحثتون حکم و فرض نداره. سوالتون رو با فرض دقیق و حکم دقیق بگید تا متوجه اشتباهتون بشید.
      ضمنا بنده گفتم احساس شما اهمیتی نداره نه فکرتون.

      Reply

  • اميد

    |

    در ضمن براي زن خشن كه با تهديد مهريهشوهرش را كتك مي زند پاسخي نداديد

    Reply

  • ترنج

    |

    سلام ممنون از اینکه این مطالب رو در اختیار ما میذارید تا بیشتر و بهتر دینمون رو بشناسیم راستش من درک میکنم که چرا در اسلام چیزی مثل متعه هست ولی قبول کردنش برام خیلی سخت بود الانم همین طوره ولی میدونم که متعه هیچ اشکالی نداره من با تمام اشکالی که به این نوع ارتباط میگرفتم با آقای طلبه ای از حوزه علمیه محرم شدم و از این بابت احساس گناه میکنم بدون اجازه خانوادم بوده اما این محرمیت منجر به هیچ رابطه جنسی ای نبوده و صرفا برای حرف زدن بود اینکه قبول کردم همش به این دلیل بود که تو رساله مرجع تقلیدم آقای سیستانی خوندم که اگه قصد برقراری رابطه جنسی در کار نباشد اجازه پدر نیاز نیست ولی از اینکه کار خطایی کرده باشم میترسم و همش احساس میکنم که در حق مردی که در آینده باهاش ازدواج میکنم ظلم کردم به نظر شما من اشتباه کردم؟ میشه شرایط وجوب اجازه پدر در متعه رو برام بنویسین؟ ممنونم چون میدونم شما درموردم قضاوت اشتباهی نمیکنی برای همین حرفامو براتون نوشتم
    لطفا جواب رو به ایمیلم ارسال کنید متشکرم
    gharaei91@yahoo.com

    Reply

  • ستاره

    |

    سلام بالاخره یه جوابی پیدا کردم که راضیم کنه، ممنونم از زحماتتنون
    ممکنه منبع وظایف زن و مرد رو برام بفرستین؟

    Reply

  • مونا

    |

    با سلام
    به نظر من اگر دنبال وظایف قانونی هستید به دادگاه یا حداقل وکیل یا حقوقدان مراجعه کنید
    و اگر هم به دنبال وظایف شرعی هستین به یک کارشناس امور شرعی مراجعه نمایید.
    به نظرم اکثر این حرفها که گفتین چیزی بیشتر از نظر شخصی یک آدم عقده ای نیست.
    با تشکر

    Reply

  • عباس

    |

    سلام میشه بگی اون یه مشت احادیثی که ازشون دم زدی و به اصطلاح خودت در سایت های آخوندی اومده غیر از این مطالب هست یا نه؟همه احادیثی هم که من دیدم یا بحث حقوقی هست یا عاطفی حقوقی همونه که شما فرمودید و در آخر هم اشاره خوبی کردید که زندگی با حقوق نمی چرخه عاطفه لازم داره مزالبت خیلی خوب بود اما شروع مطلبت نشون از بعضی اخلاقیات و خصوصیات ناپسند در وجود شما داره البته امیدوارم من اشتباه کرده باشم

    Reply

  • ندا

    |

    ب نظر من انقدر ازدواجها رو سخت کردن و تجملاتی ک هر مرد مجرد و کم سن و سالی از عهده اش بر نمیاد بعد دخترها مجبورن خودشونو اویزون مردهای سن دار و پولدار کنند از مردها خواهش میکنم مواظب خوانواده هاشون و خودشون باشن تا ب دام این از خدا بی خبرا نیفتن

    Reply

  • baranjahan

    |

    سلام مرسیرازرمطالبی که گذاشتین . ولی نیاز جامعه امروز با این این قانون اصلا همخوانی نداره، در واقع نه تنها مشکلی رو حل نمیکنه احتمال زیاد مشکل ساز هم میشه ، در حال حاضر یک قانون منطقی تر و به روزتری نیاز داریم که حق و حقوق همسران کاملا منطقی رعایت بشه

    Reply

Leave a comment