چند وقت پیش مطلبی در این باب شنیدم و بررسیهایی هم کردم، و بعد که به سراغ اینترنت و سایتهای به اصطلاح آخوندی رفتم و دنبال وظایف زن و مرد در زندگی زناشویی گشتم، غیر از قصه و توصیه و عقاید شخصی چیزی گیرم نیامد. هرکسی زحمت کشیده بود یک مشت حدیث لیست کرده بود که معلوم نبود درست باشند یا نه و یک سری نتیجه مشکوک تر از حدیث از آنها گرفته بود و یک طومار وظایف تافته بود.
لذا تصمیم گرفتم به صورت دقیق و قطعی، همانگونه که شایسته مکتب عدلیه (شیعه)است و برعکس نوشتههای دیمی و غیر دقیق و روی هوا که باعث شک و تردید و تفرقه میشود، این بحث رو که بسیار کوتاه هم هست بنویسم، چون احساس میکنم برای هرکسی که میخواهد ازدواجی اسلامی داشته باشد، دانستن این مطلب بسیار بسیار مهم است و میبینم افرادی رو که به خاطر ندانستن این موضوع به خاکی زدهاند.
وظایف قطعی مرد در قبال زن در زندگی زناشویی:
- نفقه، شامل (خوراک، پوشاک، مسکن)در حد شانیت زن: توجه داشته باشید که اگر مثلا زنی از یک خانواده ثروتمند بگیرد، باید در حد شان همان زن و همان خانواده نفقه برای زن تامین کند و این وظیفه اوست (اگر نتواند قصور کرده است). نفقه توسط مرد برای زن هزینه میشود و جزو مایملک زن تلقی میگردد.
- نگهداری و تربیت فرزندان: تعجب نکنید، این هم وظیفه مرد است هرچند معمولا خانمها انجام میدهند. به دلیل همین وظیفه هم هست که حضانت فرزند متعلق به مرد است.
- نگهداری و رتق و فتق خانه: بله این هم وظیفه مرد است. به همین دلیل است که زن میتواند برای هرکاری که در منزل انجام میدهد، طلب مزد کند و یا انجام ندهد.
- تمکین نسبی: مرد وظیفه دارد که از شبهای خود قسمتی را حتما به همسر خود اختصاص دهد و پیش او باشد. همچنین مرد وظیفه دارد در هر مدت (حدود عرفی چند ماه) حداقل یکبار خود را از همسرش دریغ نکند.
وظایف قطعی زن در قبال مرد در زندگی زناشویی:
- تمکین : تنها وظیفه زن در قبال مرد در زندگی زناشویی تمکین است. تمکین در اصطلاح فقهی یعنی هرموقع مرد از زن درخواست همبستری کرد، زن نباید رد کند (مگر اینکه عذر قطعی داشته باشد).
توجه داشته باشید که از نظر اسلام، وظایف زن و مرد در زندگی زناشویی فقط همانست که در بالا بیان شد، اما از آنجایی که زندگی زناشویی بر عاطفه و محبت استوار است و نه بر قانون (بر عکس خانواده قانونمند و خشک غربی) معمولا زنها که عاطفیتر هستند بسیار بیشتر فداکاری میکنند. فراموش نکنیم که این فداکاری در طی تاریخ به عرفی تبدیل گشته که وظایف زن را آنچنان دستخوش تغییر کرده که تصویر همگی ما از زندگی زناشویی و وظایف زن و شوهر و باالتبع آن قوانین حوزه زناشویی، جابجا شده است.
127 comments On وظایف زن و مرد در زندگی زناشویی
man nemidunam……………in hame abaade ensan ……………shoma chera nemibinid..dge tohin …hichi javab nemide
سلام
ممنون از لطف شما،
اما بنده به ابعاد انسان کاری نداشتم، به زندگی اجتماعی از دیدگاه اسلام کاری داشتم.
بهتر نیست جای اینکه با نفستون قضاوت کنید با عقل قضاوت کنید و چیزی که نمیپسندید رو غلط نشمرید؟
ضمنا مجبور نیستید مسلمون باشید اگر نمیتونید با احکام اسلام کنار بیاید.
ممنون از اینکه نظر دادید.
بابا اقلا یه رفرنس میگذاشتی که باورمون بشه رفتی تحقیق کردی
خیلی خوبه که دنبال منبع می گردید.
البته بنده در این مطلب به عمد منبع ذکر نکردم ولی در مابقی مطالب هست.
با سلام مطلب خوبی نبود
لطفا اضافه کنید به وظایف زن: او باید مطیع شوهر باشد و و حق ندارد بدون اذن شوهر جایی برود. او حق ندارد از آوردن بچه “برای” شوهرش سر باز زند.
موارد بالا را در کنار این شرایط قرار دهید: زن برای ازدواج به اذن پدر نیاز دارد، و در اسلام به مردان توصیه شده است که دختران خود را پیش از آن که حیض ببینند شوهر دهند (استناد به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) )
هرچند مرد، تأمین مالی زن را بر عهده گرفته در مقابل حق انتخاب شغل را از او سلب کرده؛ مسکن او را تقبل کرده و در عوض حق انتخاب او را برای محل زندگی از او گرفته است پس برخلاف مرد او نمی تواند برای تحصیل و یا تجارت به هر جا که می خواهد برود.و می دانیم که در صورت نا رضایتی از شوهر حق طلاق از او را ندارد.
شوهر او در صورت نارضایتی می تواند او را طلاق بدهد ( براساس اسلام مهریه عندالمطالبه بوده و می توانیم فرض کنیم قبلا پرداخت شده) می تواند او را طلاق ندهد و بدون در نظر گرفتن او زن دیگری اختیار کند هرچند هنوز وظیفه تأمین مالی همسر قبلی خود را بر عهده دارد و بایستی به عدالت بین آن ها رفتار نماید.
گفتیم که اگر شوهر بخواهد باید بچه بیاورد. خداوند به او شیر داده است تا بچه را شیر بدهد به او محبت داده است تا به بچه و همسرش رسیدگی کند–> پس بهترین شغل برای او مزد گرفتن از مرد برای رسیدگی به این امور است.
اما سؤال این جاست اگر مرد زن را به اندازه شأنیت او تآمین مالی می کند زن چه نیازی به مزد گرفتن در مقابل این امور دارد؟ می پذیریم که انگیزه ی مزد گرفتن می تواند بر اساس نیاز نباشد و زن مالک مزد خود می شود و می دانیم که زن می تواند مایملک خود را به نحو دلخواه مصرف کند. اما مهمتر آن است که در نظر بگیریم زن انگیزه ی دیگری برای انجام این امور داشته است. در حقیقت مشکل زمانی رخ میدهد که آن انگیزه ها(محبت) وجود نداشته باشد در این صورت راه رهایی زن چیست؟؟ او چگونه می تواند به انگیزه های خود (فی المثل کار کردن روی کوه قاف) بپردازد در حالی که شرایط برای او بچه داری و شوهر داری را رقم میزند؟
گفتم که زن برای مرد بچه می آورد در حالی که میل به بچه داشتن و بقا، هم در زنان هست و هم در مردان؛ با این توصیف اگر زن بخواهد بچه داشته باشد و مرد نخواهد راه چاره چیست؟!
این مطالب با شهود ما از عدالت سازگار نیست چگونه می توان ادعا کرد که مطابق با مکتب عدلیه است ؟
منتظر شنیدن پاسخ شما هستم.
ممنون
جناب حسن آبادی، نکاتی که شما گفتید متین، ولی چگونه از آنها به این نتیجه رسیدید که مطلب خوبی نبود؟
اما نکاتی که شما اشاره کردید، همگی همان تمکین هستند. مثل اینکه بیاییم بگوییم به جای نفقه، مرد باید خرج خوراک زن و غذای زن و لباس زن و پوشاک زن و مسکن زن و امکانات مورد نیاز زندگی زن را بدهد. خوب همه اینها همان نفقه است.
طبیعتا وقتی زن هر موقعی که مرد درخواست کرد باید تمکین کند، بدون اجازه او نمیتواند جایی برود زیرا در موقعی که تشریف ندارد حق تمکین را ادا نکرده است.
برای ازدواج دائم به فتوای اکثر مراجع احتیاجی به اذن پدر نیست.
حق انتخاب اصلا از زن سلب نشده، چون به زور ازدواج نمیکند بلکه خود انتخاب میکند، خیلی راحت میتواند هرچیزی را که خواست ضمن عقد با مرد خود شرط کند و لازم الاجرا خواهد بود (در صورت توافق طرفین)
بهترین شغل برای زن؟ چرا عبارت شغل استفاده میکنید؟ هدف از زندگی تکامل است. برای رسیدن به تکامل لازم نیست انسان شاغل به شغل خاصی باشد، مگر اینکه نیاز مالی رفع نشده داشته باشد.
و البته در ادامه شما بحث نادقیقی را به صورت مغلطه بیان کردهاید. مثل اینکه من بگویم قراردادی بستهام و بعد پشیمان شدهام، چگونه میتوانم قرارداد را انجام ندهم و به کار خودم برسم؟ سادهاست با جبران ضرر و پرداخت جریمه.
این مطلب با عدالت تناقضی ندارد چون کاملا اختیاریست و زن میتواند با شوهر خود هنگام ازدواج شرط کند و میتواند در میانه ازدواج توافق کند و میتواند اگر شوهرش به هیچ صراطی قبول نمیکرد به دادگاه قضایی شکایت کند ولی معقولترین راه همان توافق هنگام عقد است.
به هر حال ممنون از نظر شما ولی اگر پاسخ دقیق میخواهید سوال دقیق بپرسید.
اسلام دینی سراسر دروغ است . محمد یک پیام آور خدا نبوده بلکه یک دروغگو بوده است . به این مزخرفات گوش نکن .
شما مطالب مورد پسند خود را خیلی زیبا و فریبنده بیان میکنید شاید گاهی حقایق رو عنوان میکنید اما نه به طور کامل. بلکه تا آنجا که به نفع خودتان و عقایدتان است.لازم است بدانید که گفتن نصف حقیقت خود یک دروغ است.بیان مطالب اعتقادی مستلزم ذکر منبع موثق آن است. هر جا که عنوان میکنید چیزی در قران یا در حدیثی گفته شده حتما بنویسید در کدام آیه یا در کدام کتاب آورده شده است تا خواننده به آن مراجعه کند. در غیر این صورت گفته های شما همه نظر شخصی تلقی می شود.
به عنوان مثال بحث رعایت عدالت در چند همسری. میگویید عدالت فقط یعنی رعایت مساوات در تعداد شبهای هم بستری (!!!!!) ذکرمنبع ؟ کدام آیه؟ و به همین ترتیب دیگر گفته های شما همچون وظایف زن و مرد (ذکر منبع؟)
لطفا در پاسخ دادن به نظرات گلچین نکنید
پاسخ شما؟
با سلام
اتفاقا بنده از شیوههای ادبی جذاب اصلا استفاده نمیکنم تا حتی درصدی از عقل مخاطب زایل نشود.
و البته هیچوقت فراموش نکنید که دروغ هیچ ربطی به نیمی از حقیقت رو گفتن نداره
دروغ از تعریف شما رو نمیدونم، از تعریف اسلام که این نیست.
مطالب اعتقادی احتیاجی به منبع ندارند زیرا معمولا عقلی و استدلالی هستند ولی احکام مانند چیزی که در این مطلب ارائه شده حتما منبع لازم دارد. بنده از قصد منابع رو اعلام نکردم که اگر کسی حجت دید بره و تحقیق کنه تا به حرف من برسه و اونوقت مجبوره قبول کنه و نمیتونه با خودش بگه عباس نادری فلان حرف رو زد بیخیال.
در باب چند همسری و احکام اون شما رو ارجاع می دم ابتدا به تفسیر المیزان در باب سوره نساء آیه ۴ و ۲۱ (مربوط به چند همسری) و سپس به رسالههای مراجع عالیقدر تا متوجه بشید که برداشت شخصیتون از مسئله نه تنها درست نیست بلکه مهم هم نیست و ربطی به اسلام نداره.
و توصیه می کنم خودم و شما رو به تقوای الهی که اگر نفسمون از چیزی خوشش نیامد خیلی راحت نگیم کلا غلطه :)
matalebe cherti bud
ممنون از اینکه نظر دادید.
بنده از این نظر شما فیدبک خیلی خوبی گرفتم که مطلبم تاثیر گذار بوده.
باز هم ممنون
ye soal konam darmorede hejabe????bebakhshid chera dokhtara bayad hejab bendazan???ta mabada shoma be gonah nayoftin ,chera shoma ba didane mooye dokhtar be gonah mioftin????mage jensesh che farghi ba mooye pesar dare????
سلام دوست عزیز
ممنون از نظرتون، هرچند مرتبط با بحث ما نبود.
اینکه دخترها باید حجاب بذارند، دلیلش حکم خداست. وگرنه اجبار دیگری وجود نداره. یعنی چون خدا گفته باید حجاب گذاشت همونطور که چون خدا گفته باید نماز خوند، البته اگر بخواهیم بنده خدا باشیم. برای کسانی که نمیخواهند بنده خدا باشند در کشور ایران حجاب به عنوان یک قانون واجبه، مثل اینکه کشتن یک نفر قصاص داره (قانون) حتی اگر مسلمون نباشند هیچکدام.
اما اگر به دنبال حکمت حجاب هستید، حکمتش به گناه نیافتادن مردها نیست، که اگر مردها به گناه بیافتند زنها رو هم به گناه میکشونند (خودشون تنهایی که گناه نمیکنند) بلکه حکمت اینه که زن در جامعه «زن» نباشه بلکه یک انسان باشه. مثال بزنم، زنی که حجاب خوبی نداره و خیلی به خودش میرسه در یک شرکت همه به چشم یک زن نگاهش میکنند و روابطشون باهاش بر اساس شهوت و زنانگیه، ولی زنی که حجاب داره و رعایت هم می کنه، برای کار تفاوتی با یک مرد نداره و برخورد مثل انسان باهاش صورت می گیره نه مثل زن. به خاطر همین حجاب برای جامعس نه برای منزل.
اما حجاب فقط بحث مو نیست، حس قویای که بین زن و مرد وجود داره به اسم شهوت، صرف نشستن یک زن و مرد در کنار هم فعال میشه حتی اگر حجاب کافی باشه. حجاب این حس رو تحریک میکنه و اگر از مردهای سالم بپرسید تایید میکنند و خدا هم خوب این رو میدونسته. همانطوری که یک زن با دیدن یک زن دیگر (به شرط سلامت) تحریک جنسی نمیشه ولی با دیدن یک مرد میشه. شهوت رو خدا بین جنسهای مخالف قرار داده.
باز هم ممنون از سوال خوبتون، اما اگر توضیحات کافی نبود جداگانه ایمیل بزنید لطفا.
زن با دیدن مرد تحریک جنسی میشه؟!
شما سر کلاس که درس میدین تحریک میشین؟ پس کلا نیایم ازتون سوال بپرسیم ؟!
با سلام
زن با دیدن مرد تحریک جنسی میشود ولی همواره نیست و خیلی سبکتر از مرد با دیدن زن است.
مرد با دیدن زن با احتمال بسیار قوی تحریک خواهد شد، در همین راستاست که برخی مراجع نگاه به نامحرم را کلا حرام اعلام کردهاند و معصومین نیز آنرا تیری از تیرهای شیطان دانستهاند، در حالی که حکم نگاه به هر صحنه محرکی اینست که «اگر خوف افتادن به گناه یا لذت جنسی در آن نباشد اشکالی ندارد». اما برخی مراجع خوف افتادن به گناه را در آن قطعی میدانند.
بله هر مردی خصوصا در محیطی که خانمها بدحجاب باشند و آرایش بسیار کردهباشند و عفت رو هم خوب رعایت نکنند تحریک خواهد شد. اما نمیشود زندگی را تعطیل کرد، به همین دلیل است که حجاب توسط دین و توسط افرادی مثل بنده که قصد پاک ماندن دارند بسیار مهم و حیاتی است و اینقدر بر روی آن تاکید میشود.
اما اینکه ازم سوال بپرسید یا نه ربط خاصی ندارد. و اینکه سر کلاس بیایید یا نه هم همینطور. اگر بنده در منزل بودم و هیچجا نمیرفتم که تحریکی در میان باشد، آنوقت میتوانست مربوط باشد.
اما واقعیت همین است و اگر شما چشم خود را بر آن بستهاید یا آقایان آنرا مخفی میکنند، دلیل بر عدم وجود آن نیست. شما رو ارجاع میدم به آمارهایی مربوط به تحریک جنسی در ویکیپدیای انگلیسی (اگر شک دارید)
مطلب بسیار خوب و شسته رفته ای بود. کوتاه و کافی. و خارج از این مطلب، اینکه شما در بحثها به دنبال وحدت میگردید و معادلات کلی رو استخراج میکنید از نظر شخص بنده، عالیه اما همونطور که از یکی دوتا از کامنتها هم مشخصه، این روش برای همه افراد جامعه جوابگو نیست. بیشتر مردم دوست دارند که بشینند پای منبر و یکی از سیر تا پیاز قضیه رو براشون توضیح بده. دلیلش اینه که بیشتر مردم تنبل هستند و دوست ندارند که به حرفها فکر کنند. به همین خاطر مغز اونها پر است از حرفهای مختلف و همین امر باعث میشه که در مقام مقایسه اشتباه کنند. یعنی یک صحبتی که از یک معادله خاص استخراج شده رو برای یک معادله دیگر بکار میبرند و مغزشون ارور میده.
در کامنتها نیز یک تحلیلی از حجاب در جواب یکی از دوستان داشتید. اون هم بسیار عالی بود و بنده تا به حال ازین زاویه به مطلب نگاه نکرده بودم. از نظر مخالفان دین، اسلام با احکامی مثل حجاب، نگاه جنسیتی به زن کرده اما شما در این مطلب بیان کردید که چطور حجاب باعث میشود که زنی و مردی در محیط اجتماعی مطرح نباشد، بلکه انسان بودن و برتری های معنوی و مادی انسانی (مثل تقوا و نخصص و …) مهم باشد و این نقطه نظری بود که تا به حال نشنیده بودم و ازین به بعد به کتابخانه استدلالهام اضافه خواهم کرد.
شما همواره به بنده لطف داشتهاید جناب کاویان. خط مشی وبلاگ من و مطالب من اینگونه است چون ترجیح میدم انسانها روی محکمات فکری و دینیشون محکم وایسن و بعد هرکاری خواستن بکنند تا اینکه بجی پوشالی از دین و فکر برای خودشون بسازند که روزی دوبار فرو بریزه.
فک نمی کنم نفس زن با این مطلب مشکلی داشته باشه باید خوشحالم بشه که وظیفش همینه و بقیه کارایی که مرسومه زن انجام بده در حقیقت یه لطفه !و اگر در راه خدا باشه هم چه بهتر اجر اخروی هم داره!
بحث ما هم همین بود. نمیدونم چرا برخی از خانمهای محترم بهشون برخورد و احساس کردن داریم زمینه چینی می کنیم که تخریبشون کنیم.
با شناختی که از عقایدت دارم مطمئنم که تحقیق کردی چون قبلا نظرت در مورد بعضی از این وظایف متفاوت بود.به هر حال مطلب کوتاه اما مفیدی بود سوالی که در ذهنم ایجاد شده و قطعا تو هم بهش پرداختی اینه که چرا در مقابل وظایفی که مرد داره فقط یک وظیفه برای زن در نظر گرفته شده؟آیا تو این زمینه هم تحقیق کردی؟
خوب اگه اسلام این وظیفه رو برای زن در نظر گرفته خوب چی میشه گفت!هیچی!
سلام
اتفاقا خیلی چیزها میشود گفت.
عدل از جمله چیزهاییست که انسان ذاتا آنرا قبول دارد و صحیح میشمارد و از طریق دین آنرا یاد نمیگیرد. روش برقراری و مصدادیق پیچیده آن در دین قرار دارد، ولی وقتی مطلبی با فطرت انسان از دید عدل سازگار نباشد، دو کار میتوان کرد، یعنی یکی از این دو کار را باید کرد :
۱. یا مشکل از نفس و تربیت ماست که ما را طوری عادت داده با حکم الهی که منطبق بر فطرت ماست سازگاری نداریم. پس باید خود را تغییر دهیم.
۲. یا مشکل از مطلب است و اسلامی و عقلانی نیست.
مورد دوم به سادگی احراز میشود (با کمی تحقیق و تعقل) بنابراین اگر مورد دوم نبود قاعدتا مشکل اول است که رفع آن نیز خود مقولهای طولانیست.
ممنون از نظر شما
در هنگام عقد خیلی از مواردی که قرار است تا پایان عمر رخ دهد مشخص نیست.
توصیه نمی شود که زن هنگام ازدواج حق طلاق و حق انتخاب شهر زندگی و انتخاب شغل را از همسرش بگیرد زیرا مسلما واگذاری این اختیارات به شوهر حکمت هایی داشته است که با انجام این توافقات ضمن عقد هم آن حکمت ها از بین می رود و زندگی از یک پیوند محبت آمیز به یک قرارداد خشک اجتماعی مبدل می شود
بحث ما هم این نبود. صرفا مطرح کردیم که اگر کسی بخواهد به شیوه لیبرالیستی هم زندگی کند اسلام انعطاف پذیری کامل را در اختیار وی قرار داده است.
البته زندگی همه افراد تقریبا شبیه است و میتوان از تجربیات دیگران به جای آینده بینی استفاده کرد.
به فتوای جمعی از مراجع اذن پدر برای دختران باکره لازم است.
منظور از شغل، همان کاری است که انسان بخش عمده از وقتش را صرف آن می کند هر چه می خواهید اسمش را بگذارید.
اذن پدر برای ازدواج موقت لازم است. برای ازدواج دائم لازم نیست.
اما خوشبختانه در اسلام زنان فرصت دارند به کار اصلی انسان، یعنی تکامل و خودسازی بپردازند و شغلشان همین باشد بدون داشتن دغدغه خاصی.
در پاسخ به جوابیه شما
من هم می دانم اثبات مسائل اعتقادی نیاز به عقل و استدلال داره و نه منبع. من که از وجود خدا و عدل و معاد سخن نگفتم تا از شما منبع بخواهم. بیشتر دقت کنید.
ذکر منبع از این جهت لازم است:
شما پیرامون مسائلی سخن می گوئید که امکان دارد شخص زودباور و خامی را به بیراهه ببرد و به آنچه تا کنون اعتقاد داشته پشت کند. پس سرسری نگذرید و مستدل بنوسید نه اینکه می گوئید “منبع را ذکر نمی کنم تا خودتان دنبال منبع و صحتش باشید”. این چه حرفیست.!!
شما که زحمت می کشید این همه مطلب گردآوری می کنید بد نیست منبع را هم ذکر کنید.
لااقل از این به بعد این را رعایت کنید.
در مورد موضوع چند همسری هم با شما بحثی ندارم. بحث بر سر رعایت عدالت است. چه دلیلی بالاتر از این که خود پیامبر و امامان چند همسر داشتند.
ما هم اگر توان مالی و نیاز روحیش را داشته باشیم چرا که نه. هر که خود داند. ربطی هم به اسلام ندارد. البته حالا که اسلام هم طبق شرایطی جایز می داند، بسم الله.
بحث عدالت در چند همسری بحث بی اهمیتی نیست که بدون ذکر منبع مطرح می کنید و عدالت را فقط بسنده می کنید به اینکه فقط باید تعداد شبهای همبستری با زنان رعایت شود.
می توان چند همسر داشت و به ظاهر عدالت را هم رعایت کرد، اما چه کسی جز خدا و عدل او می تواند به واقع رعاید عدالت را تشخیص دهد. یعنی باید خیلی به خودت مطمئن باشی که عدالت را بین همسران رعایت می کنی وگرنه در قیامت عقوبتش گردنت را می گیرد.
در ضمن وارد شدن در این مباحث و تفسیر و توضیح آنها مانند دیگر علوم، عالم خودش را می طلبد که در این وادی خاک خورده و پخته شده. گفته های شما هم محترم است و مخالف آزادی بیان نیستم اما ترجیح می دهم هر جا نکته ای از این مسائل برایم مبهم و گنگ و غیر قابل هضم بود از اهلش بپرسم و یا خودم تحقیق کنم.
اگر آدمی، انسان باشد، اگر صاف باشد، خالص باشد، با وجدان باشد، زلال باشد، آنوقت می شود بنده خوب خدا، همان که خدایش می خواهد و می پسندد. همان می شود که نهایت همه ادیان فریاد می زنند، مابقی دیگر حاشیه است و راههای رسیدن به خدا.
با سلام مجدد
همانطوری که در نظرات قبلی عرض کردم، بنده آدم مستدلی هستم و اگر در این مطلب از مرجع استفاده نکردم دلیل خاصی داشته است. وگرنه حق با شماست.
در باب مسئله چند همسری، نیاز روحی که شما مطرح کردید جزو شرایط نیست. و البته اصلا خدا از انسان نخواسته که عدالت رو رعایت کنه، همونطوری که شما رو ارجاع دادم به تفسیر المیزان در ذیل آیات مربوطه. فقهای شیعه هم حکمی که استخراج میکنند آنست که «چون انسان نمیتواند عدالت باطنی رعایت کند، حداقل به رعایت عدالت ظاهری ۰ تقسیم شبها – بپردازد» این تفسیر فقهی آیات است چه شما بپسندید چه خیر.
در باب اهل فن، بفرمایید اهل فن رو پیدا کنید و به بنده هم معرفی کنید. بنده مطالعات زیادی در این حوزهها داشتم و مهمتر از اون با یک رویکرد استدلالی و عدلی به مسائل پرداختم. ادعا هم میکنم از ۱۰۰ نفر به ظاهر اهل فنی که خدمت بنده بیاورید ۹۰ نفرشان دانش کمتری از بنده در این حیطه خواهند داشت.
و اما پاراگرافی که در انتهای مطلبتون عرض کردید من رو کاملا یاد شعارهای لیبرالیستی میندازه. و هیچ ربطی به اسلام و عقل و غیره نداره و صرفا یک شعاره که ظاهر قشنگش باطن کثیفش رو پوشونده.
در آخر باید عرض کنم که به هیچ عنوان احکام اسلام رو به بی عدالتی متهم نمی کنم که هر یک از ما روزانه ده ها بار خدا رو در رکوع و سجود تسبیح و تنزیه می کنیم.
قصد من بیان نکات و مطالب زیادی بود که به نظر می آید که در مطلب شما نادیده گرفته شده بودند.
باز هم ممنون، ولی مطالبی که شما بیان کردید دقیقا مصداق مطالبی بود که من در پاراگراف اول از آنها بر حذر داشتم که هیچ چیز جدیدی و مفیدی مطرح نمیکند و صرفا تکرار و تفسیر همین بندهاست.
بنده اعتقاد دارم مخاطب وبلاگ من آنقدر از قدرت تحلیل و فهم برخوردار هست که خودش استنتاج کند و احتیاجی به استنتاجات گاها غلط دیگران نداشته باشد.
ادامه ش رو هم میگفتین: آیا به نظرتون تعادل بین وظایف زن و مرد هست؟
67 بار تاحالا این حرفارو از شما شنیدیم. هیچوقت هم رفرنس رو بیان نکردین. پس حرف شما هم میشه مثل حرف بقیه. یه نظر شخصی که متاسفانه کارآمد نخواهد بود.
خانم یا آقای یک غریبه آشنا! چون نظرتون آخرین نظر و جلو چشم بود،خوندم. جدا میشه از شناختی که از یک فرد داشت اونم کسی که شناختنش همچین آسونم نیست، نتیجه گرفت که حرفاش مستنده!؟!؟!؟ فک نمیکنین دارین اغراق میکنین یه کوچولو زیادی!؟
سلام،
شما که مطالب قبلی بنده رو خوندید و خوب میدونید مطلب بدون مرجع بیان نمیکنم. برای این مطلب هم ترجیح دادم کسانی که اهمیتی احساس میکنند خودشون به مطالعه بپردازند تا با واقعیتهایی روبرو بشوند.
از نظر بنده تعادلی بین وظایف زن و مرد هست، اگر از دیدگاه اسلامی به کل قضیه نگاه کنیم و نه فقط به ازدواج.
salam
ye soal daram vali be in post kheili rabt nadare.
be nazare shoma chera khoda dar qur’an zan ro khatab gharar nadade? baraye mesal dar morede vazayefe mardan darim”ey mardane mosalman…”vali dar morede vazayefe zanan:”ey mardane mosalman be zananetan beguEd…”… mamnoon
سلام
تا جایی که بنده میدانم اینگونه نیست. مصداقهایی از زنان هم در قرآن وجود دارد. کسی که این شبهه را برای شما مطرح کرده قصد داشته ذهنتان را به شک بیاندازد و بقبولاند که اسلام ضد زن است. به عنوان مثال به سوره مریم مراجعه کنید. هیچجای این سوره به مردی گفته نشده که به حضرت مریم چیزی بگوید بلکه خداوند مستقیم گفته است.
با تشکر از نظر جالب شما
با سلام مجدد…
بله ولی تنها زنان خاص مانند حضرت مریم(ع) و زنان پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم).
و اینکه من با صرف شنیدن حرف دیگران راجع به اعتقاداتم به شک نمی افتم!!!…این سوال برای خودم پیش اومده و هنوز هم مطمئن نیستم و اطلاعات کافی ندارم،اگر شما به موردی در قرآن برخوردید که این موضوع رو نقض میکنه و یا دلیل ان را میدانید لطفا اطلاع بدین.تشکر
سلام
خوب پس وجود داره. خطاب به مردان هم فقط مردان خاص ذکر شدهاند دیگه، نسبت به مردان عام به جمع سخن گفته شده چون در جمع، مذکر اولویت داره.
در سوره قصص هم در رابطه با حضرت موسی، مادر و خواهر و همسر او جملات بسیاری هست و حتی راجع به زن فرعون و سخنان وی.
وظایف مردان خطاب به انها و وظایف زنان(به طور کلی مومنات) خطاب به مردان گفته شده تا به انها بگویند…
منظور شما رو متوجه نشدم..اگه میشه ایه مورد نظر رو بیان کنید .
بله همانطوری که در قبل هم گفتم اشکالش از نظر شما چیست؟ خیلی چیزها در قرآن هست و خیلی چیزها نیست. آیا اشکالی دارد؟
معمولا سعی میکنیم به سوالاتی که توی ذهنمونه پاسخ بدیم که دین رو بهتر بفهمیم.آیا سوال کردن به معنای ایراد گرفتن به قرآن است؟!
اگر جواب سوالی رو نیمدونیم کافیه فقط بگیم …چه حسی داره وقتی از کسی سوال بپرسین و جواب “خیلی چیزها در قرآن هست و خیلی چیزها نیست. آیا اشکالی دارد؟” دریافت کنین؟
به هر حال ممنون از وقتی که گذاشتین : )
سلام
بنده هم جواب سوال شما رو دادم نه اینکه بپیچونم. از چند تا متخصص قرآن هم پرسیدم گفتند مذکر غالبه و جاهایی که جمع بوده به مذکر خطاب شده، ولی آیاتی که به زنان خطاب داشته باشد هم کم نیست. مثل سوره نساء
بسم الله
ببین شبه هات خیلی مسخره ست.
” ” کاملا” ” مشخصه اصلا پای صحبت یه عالم ننشستی و فقط سعی در تولید شبهه کردی و احتمالا بعدشم به خودت گفتی من چه با هوشم که این سوالام رو کسی نمی تونه جواب بده.
پیشنهاد می کنم اگه واقعا قصدت جدل بی خود نیست و “می خوای بفهمی” “مطالعه کن” یا پای “سخنرانی” 4 تا آدم حسابی بشین.
یه سایت نمی تونه یعنی اصلا وظیفه ش نیست که شبهه جواب بده.
حالا اگه سایت یه ادمه خیلی خیلی اگاه بود-مثلا از همونایی که می گم پاشو برو پای صحبتاشون بشین- آدم توقعش بیشتر بود.
پ . ن. قصد توهین به هیچ کس رو نداشتم
جناب «یکی» محترم. اولا که چرا توهین میکنید؟ شبهه هم وارد بشه هیچ اشکالی نداره مگر اینکه شبهه پراکنی باشه و در فضای غیر تخصصی و به جهت تخریب وارد شده باشه.
ثانیا «۴ تا آدم حسابی» که شما ازش حرف میزنی اگر حرفشون کلید دردها بود که الان نباید دردی میموند و الان نباید من این مطالب رو مینوشتم. همین مطلب راجع به وظایف زن و مرد رو شما یک آدم حسابی نشون بدید که زده باشه و منتشر کرده باشه نه اینکه ۵ تا شاگردش رو دور خودش جمع کرده و گفته و رفته. اگر پیدا کردید بفرمایید من وبلاگم رو تعطیل کنم.
ممنون از مطلب خوب و پر محتواتون، و بیشتر ممنون از اینکه تحقیق رو به عهده خواننده گداشتید.
یا علی
ممنون از نظر شما. جای تعجب داره که شما اولین نفری هستید که این نکته رو گوشزد کردید. به هر حال امیدوارم که موفق و پیروز باشید.
براساس این مطلب و مطالب دیگری که در این سایت دیدم نویسنده را آدم عقده ای و بیماری که تحت فشارهای روانی و جنسی زیاد است ارزیابی می کنم.متاسفم و براشون آرزوی نجات دارم
با سلام
ممنون از اینکه با نظر خودتون به بنده نشون دادید که مطلب عمیقا بر شما تاثیر گذاشته است.
اگر اسم چیزی که من هستم عقدهای و تحت فشارهای جنسی و روانیست، افتخار میکنم که اینگونه باشم و دعا میکنم مردم ما نیز اینگونه شوند تا با فکر و استدلال بتوانند پیشرفت کنند.
حالا شما که بنده را بیمار میدانید، دلیلی برای حرف خود هم دارید یا صرفا از نفس خود میفرمایید؟
man ham ba moshahede nazare shoma natije gereftam shoma ghodrate didane ensanhaye mobtaker khallagh bahoosh motefakker ro nadarid
خیلی خوب بود
شما به حدی نادونی که هر انتقاد و اعتراضی رو به نفع خودت تعبیر میکنی و هیچ قدم مثبتی در جهت خودسازی و تعالی روحت بر نمیداری.
به نظر من خیلی عوضی و مریضی -البته نه فقط به خاطر مطلبت که بیشتر به خاطر چند تا از جوابایی که دادی و چیزایی که ازت شنیدم که به اسم دین چه عقاید غلطی رو برای خودت ساختی- تازه اسم خودتم گذاشتی مسلمون بهتره به جای اینکه وقتت رو بذاری رو سایت یکم روی فکر کثیفت کار کنی وسعی کنی آدم شی
سلام
خوشحالم که در نظرتون دلیل این برخوردتون رو هم ذکر کردید «چیزایی که ازت شنیدم»
خوب با این اوصاف بنده از افرادی که غیبت رو حلال میدونند امر به معروف و نهی از منکر نمیپذیرم.
موفق و موید باشید.
ولی من به عنوان یک زن احساس میکنم بهم توهین میشه وقتی تنها توقعی که از من هست برآوردن نیاز جنسیه. من البته چون آدم مذهبی هستم و معتقدم به حکمت خدا به این امر سعی میکنم که تن بدهم ولی با عقلم نمیتونم حلش کنم.
چه توهینی؟ پس مردی که متعه میکند هم باید احساس کند به اون توهین شده چون تنها دلیلی که زن با وی همبسترسی کرده دریافت مبلغی پول بوده و هیچ چیز دیگری حسابش نکرده.
خوب هر کسی نیازی دارد که به نوعی براورده میکند. بین زنا و متعه کدوم احساستون رو جریحه دار تر میکنه؟ در سرزمین پریان که زندگی نمیکنیم!
تا جایی که من از این بحث متوجه شدم مسئله متعه نیست. چون در مورد متعه که این وظایفی که برای مرد گفتید وجود نداره. برداشت من اینه که این بحث شما مربوط به ازدواج دائمه. و حرفم اینه که من دوست ندارم به عنوان یک زن فقط به صورت یک تامین کنند نیاز جنسی بهم نگاه بشه. من خیلی قابلیتهای دیگه هم دارم که دوست دارم اونها مورد توجه قرار بگیره و در مورد اونها ازم انتظار داشته باشند نه فقط یک وسیله ارضائ جنسی
خوب دوست ندارید، متعه نکنید! زوری که نیست :))
اگر منظورتون در ازدواج دائمه، اینها وظایف زن هستند. چه دوست داشته باشد چه نه. همه چیز دوست داشتنی نیست. با توافق میشه خیلی چیزها بهش اضافه کرد.
فکر نمی کنید درمورد خانوم ها یه کم بد نوشتید.
زن و مرد برای تعالی همدیگر هستند پس قطعا در این مساله هردو به یک اندازه سهم و نقش دارن
به جای این مطالب یه ایده بدید برا وضع دانشگاه وبرخورد به جایی که با مساله ی بدحجابی تو یونی باید بشه.
یا علی
سلام آقای دانشمند دینشناس رشتهی کامپیوتر!!!
1. ببخشید کدوم سایتهای آخوندی رو میگید؟؟؟
2. شما حدیث شناسید؟؟!!!
3. چطور ادعا دارید که مکتب شناسید و نوشتهجات خود را دقیق میدانید؟؟ این به دور از مرام دانش است که کسی بگوید این است و جز این نیست! مفهوم سخن شما این است و جز این نیست!!!!
4. شما دفتر مشاورهی ازدواج دارید؟؟؟؟؟
5. نفقه جزو مایملک زن نیست!!!
6. حضانت فرزندان، شرایط ویژهای دارد!
7. حدود و عرف یعنی چه؟؟! اینها عدد و تعریف دارند آقا برادر!
8.نگهداری و تعمیر زن را فراموش کردید!
9. نظر اسلام یا نظر شما؟! مگه زن نباید موقع خروج از منزل از شوهر اجازه بگیره و …؟ پس نظر شماست، نه نظر اسلام!!!
آقای دانشجو! میدونی فرق تو با مرحوم دکتر شریعتی چیه؟؟؟
ایشون دانشمندی متواضع بود که به اشتباهات خود اعتراف و معذرتخواهی کرد؛ اما شما دانشجویی مغرور هستید که توفان کاترینا در کلهی مبارکتان میپیچد!!!
بیا فکر کنیم شاید اشتباه میکنیم… شاید!
سلام، ممنون از نظر طولانی و تحقیر آمیزتان. خوشبختانه بنده قصد تحقیر ندارم پس پاسخ میدهم :
۱. جستجویی در گوگل در باب بحثی که عرض کردم بفرمایید خیلی راحت حاصل میشوند (تبیان ؟)
۲. بنده تا حدودی حدیث شناس هستم و تا حدود خیلی خیلی بیشتری به اساتید حدیث شناس دسترسی دارم.
۳. دانش از تعریف شما رو نمیدونم ولی در مکتب شیعه دانش نسبی گرا و شکاک نیست چون عقل توحیدی کاهشیست و قطعی. رجوع به دو مطلب قبلتر.
۴. دفتر ندارم ولی مشاوره زیاد انجام میدهم.
۵. نظر شما رو در این مورد جویا نشدیم، اگر دلیل یا مدرکی دارید بفرمایید
۶. خوب؟ چه ربطی به چه چیزی داشت؟
۷. عدد و تعریف برای قانون فقه دارند نه برای وظایف شخصی. اون تعریفات برای حکم است نه فتوی. انشالله که تفاوت را میدانید
۸. :)
۹. اگر نظرات قبلی را، قبل از اشاعه افکار جالب خود، مطالعه می فرمودید پاسخ میگرفتید. اگر زنی بدون اجازه همسر بیرون رفت و در هنگام بیرون بودن همسر وی نیاز به تمکین زن داشت، زن نخواهد توانست وظیفه خویش را انجام دهد.
فرق بنده با دکتر شریعتی در خیلی چیزهاست. ایشون انسان محکمی نبودند و در طی زندگی خود بارها مسیر افکارشان جابجا شد. خیر اندیش بودند و انشالله خداوند اجر میدهد. بنده مغرور شاید باشم ولی کبر انشالله که ندارم.
همچنین بنده با شاید و اما زندگی نمیکنم. اگر از راه استدلال دلیلش برایتان قابل قبول نیست، از همان راهحل های پوزیتیویستی خود بنگرید که آنهایی که شک گرا بودند چه شدند و امثال من که مطلق گرا هستند چگونه هستند و پیش میروند
والسلام
آقای برادر مطلقگرا!
من بسیار جدی بودم و قصد تحقیر نداشتم، اگر به خود شک دارید، بحث دیگری است! واقعا چرا به خود اجازه میدهید خود را حدیث شناس بدانید؟ خیلیها تو حوزه هنوز جرئت ندارند بگن حدیثشناس هستند!!! حالا شما…؟؟؟ بگذارید جوانان دینشان را از مراجع معظم تبلیغ بگیرند!! کجای نظر مراجع این است که برای ازدواج دائم (هرچند واژهی دائم هم بیجاست!)اذن پدر لازم نیست؟؟؟؟(جوابی که شما به یکی از کامنتهاتون دادید)نکنه اینم از تنگ نظری ماست نسبت به شما؟؟؟
آقای سایت رسمی!
نباید وارد حیطههایی که مربوط به ما نیست بشیم! شما تو همون مدارهای الکترونیکی خودتون تخصص پیدا کنید، لطفا!
از مظلومیت دین همین که همه کارشناس و حدیث شناس شدند!!!! تقوا داشته باشید، باز هم لطفا!!!آفرین به شما که یقین دارید اشتباه نمیکنید!! بابا معصوم!
اگر بخواهم مطلب شما رو جدی و غیر شوخی در نظر بگیرم فرضی غیر از هتاکی نمیشه کرد. بنابراین لطفا اینگونه ادامه ندهید.
و اما پاسخهای شما :
چرا به خودم اجازه ندهم؟ خیلیها در حوزه سواد هم ندارند. آیا تقصیر من است؟ بنده هم عرض کردم تا حدودی. لابد این حدود هم عدد دارد؟
جوانان دینشان را از مراجع عظام گرفتهاند که امثال شما و بسیاری جوانان دیگر در جامعه روز به روز بیشتر و گمراهتر میشوند. جوانان شیعه هیچوقت دین را از مراجع نگرفتهاند و قرار هم نبوده بگیرند. دین احکام فقهی نیست.
مراجعه بفرمایید به آقای سیستانی و صافی، استفتائات. همچنین آقای بهجت. برای حکم عدم نیاز به اجازه ازدواج دائم. همچنین به گروه فیس بوک مربوط به این مباحث. انشالله متوجه میشوید که شک گرا و عجول هستید.
اتفاقا بنده بچه مسلمان و شیعه هستم و این حیطهها کاملا به من مربوط است. اگر برادران روحانی بلد بودند، مناظره گندههایشان (مثل منتظری) با سردسته های گروههای ضد دین مضحکه خاص و عام در دنیا نمیشد که امثال من مجبور باشند بروند و دفاع کنند.
باز هم تاکید میکنم اگر قصد دارید بحث کنید از لحن مناسب استفاده کنید در غیر اینصورت مجبور خواهم شد کامنتهای جنابعالی رو حذف کنم.
با تشکر
سلام.یه سر به این آدرس بزنین نظر مراجع در مورد اجازه پدر برای ازدواجه:
http://qommovaqat.persianblog.ir/post/4
البته به یک وبلاگ نمیشه اتکا کرد و بسیاری از آقایانی که در لیست هستند هم از مراجع نوپا و کم اهمیت هستند. ولی در کل درسته
بله!!! اسلام اینو میگه… اما انسانیت چیز دیگه ای میگه و الان شما خودتون رو در حد عرب های جاهل اون زمان می دونید که هر چی اسلام میگه اطاعت می کنید و به عقل خودتون فشار نمیارید.
سلام
شما که به عقلتون فشار میارید لطفا یک تعریف دقیق و مشخص از «انسانیت» ارائه بدید. خوشحال میشم.
پس مراجع نظر ندادند(همه)که اذن پدر برای ازدواج دختر لازم نیست!شاید کلیت وظایفی که گفتی درست باشه ولی جزئیات رو نگفتی.جزئیات هم مهم اند و راهگشا.
خوب این چه ربطی داشت؟ وظایفی که مطرح شد هیچ ربطی به اجازه پدر ندارند.
انسانیت چیزی نیست که بتونیم در چند خط تعریفش کنیم.ولی می تونیم چند نمونه از موارد نقض انسانیت رو متذکر بشیم.مثلا این که به زن به عنوان یک کالا نگاه می کنید و این که هر وقت شوهر بخواد زن باید بدنش رو در اختیار اون قرار بده!!! واقعا این حرف در نهایت خوی حیوانی و جهالت زده شده و هیچ زنی مجبور نیست بر خلاف میلش با همسرش همبستر شه و این تجاوز محسوب میشه.”اگر بر خلاف میل باشه” .متاسفم برای شما که قشر تحصیل کرده محسوب میشید. امیدوارم نظرتون عوض بشه.
شما خیلی جالب هستید. اول ادعای عقل و فهم میکنید، بعد میگید تعریف دقیقی نداره. بعد میگید بدون اینکه ازش تعریفی ارائه بدم این چیزها باهاش منافات داره!!! بعد هم میگید قشر تحصیل کرده. شما قشر تقلید کرده هم حساب نمیشید حداقل توجیههای تقلید رو بلد باشید.
از حقوق بشری در برابر وظایف زن دفاع میکنید که در مکتبش تجارت سوم دنیا تجارت زن و کودک برای کارگری جنسیست و کارگر جنسی یکی از اصلیترین شغلهای جوامعشه. انسانیت؟ تعریف دارید رو کنید.
اگه نظر بنده رو دقیق خونده بودید می دیدید یا بهتره بگم می فهمیدید که من منظورم این بوده که بحث انسانیت انقدر گسترده است که در چند خط مجال تعریفش نیست نه اینکه تعریف دقیقی نداره! در ضمن من از اون حقوق بشری که شما ذکر کردید دفاع نکردم. من فقط توصیه ی اسلام برای زنان در مورد همبستری رو محکوم کردم ( که احتمال می دم این هم از تحریفات عرب های جاهل در جهت ارضای خوی حیوانی و کنترل نشدشونه!)
در کل جوابی که به کامنت بنده دادید هیچ قانع کننده نیست و جالبه که در ذهن خودتون تغییرش دادید و چیزهایی هم اضافه کردید(تاکید می کنم در ذهنتون) و جواب هم دادید!
اولا که
اگر تعریف داره، لینک بدید میخونیم. یا کپی پیست کنید. مگر خودتون تعریفش کردید که باید از خودتون بنویسید و مجال نیست؟ تعریف نداره.
ثانیا
وقتی تعریف نداره چجوری باهاش میسنجید؟
ثالثا
مصداقشو دیدیم دیگه همونیه که اسم بردم. شما پس از چی دفاع میکنی؟ از یک چیز انتزاعی که فقط تو ذهن خودته و کارکرد خارجی هم نداره؟
رابعا
شیعه دین عقل و استدلاله، احتمال دادنی و حدس زدنی نیست. به راحتی میشه تک تک چیزها از جمله تمامی احکام رو ثابت کرد. اگر نمیتونید لازم نیست انگ بچسبونید. اسلام مثل لیبرالیزم و مکتبهای خالیبند غربی شعارهای قشنگی نمی ده که تعریف و مصداق نداشته باشند.
من به عنوان دختری که اسلام رو از پدر و مادرش نگرفته و خودم به اعتقاداتم رسیدم حرفی که در مورد وظیفه زن زدید رو نشونه ی درک بسیار بالایی از دین می دونم و اصلا اصلا اصلا هم کالا پنداشتنش نیست!! به دوستان دیگر هم میگم تامل تعمق!
خیلی هم خوبه که آدم به نتیجه ی تحقیقش مطمئن باشه این نشون می ده که همه ی تلاش خودش رو کرده ولی به قول استادمون در مجامع علمی معتبر همیشه برای بیان یک گزاره درصد احتمال صحت اون هم باید بیان شه! این یعنی علمی و مستند حرف زدن!
نکته ی دیگه هم اینکه در قرآنی که بدون چون و چرا قبولش دارین اومده که تفقه در دین به عهده ی گروهی گذاشته بشه که کارشون همین باشه. اگه شما هم عملا به سراغ این کار رفتین به نظرم باید سرعت بیشتری در مطالعه داشته باشین تا در حد تفقه صحبت کنید!
اما همین تلاش اجری داره بسیار!!
سلام
ممنون از نظرتون
البته اگر مطالب دیگر رو مطالعه کنید میبینید که علمی هست که شک توش هست و علمی هست که شک بردار نیست.
میشه آیه قرآن رو برام ذکر کنید؟
بنده حرفهایی که میزنم در این ابعاد (یعنی با اطمینان) قبلش با فقیهان دین مطرح میکنم و بعد از اطمینان از یافتهها میگم.
jalebe baram ke khodetun be cherto pert haE ke migin va dalile ntekhaabe mozuhatun kamelan ehate darin mikhaayn Slam ro ham farib beDn..kheily zud naTjeye karhatun be khodetun bar migarde;)
سلام
خیلی زود کی میشه دقیقا؟ سالهاست که من اینطوریم. انشالله که اگر اشتباه میکنم زودتر معلوم شه
کی شما ها و امثال شما ها منطقی بودن رو یاد میگیرید؟و این افکار و عقاید پوچ و فوق العاده قدیمی رو کنار میگذارید؟ میدونم که مثلا می خوای با اعتقاد کامل به حرفات جواب بدی وبگی که خیلی حالیته و خیلی مومنی و میری بهشت و ما هم میریم جهنم چون موهامون بیرونه چون شادیم چون زندگی میکنیم وچون از 365 روز سال 366 روزمون عزادار این امام و اون امام نیستیم.تا کی مرده پرستی؟ وخیلی چیز های دیگه که البته گفتنش به آدمایی مثه تو هیچ فایده ای نداره،غمگین به دنیا میاید و همینطور هم از دنیا میرین.واقعا متاسفم که معنی لذت رو نمیدونی؟!!!
سلام، همانطوری که از مطالب قبلی وبلاگ مشخصه، من اهل بحث منطقی و عقلانی هستم.
شایعه و جوسازی و پوپاگاندا زید دیدم روی تاثیری نداره.
اگر فکر می کنید شما تنها انسانی هستید که مفهوم لذت رو میدونید، خوب به کشفتون ادامه بدید.
ثواب کمک کردن به همسر در کارهای خانه
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
1_هیچ مردی در خانه به همسرش کمک نمی کند، مگر اینکه به تعداد هر مویی که در بدنش هست، عبادت یک سال را برای او می نویسند
2_عبادت یک سال که روزهایش را روزه گرفته و شب هایش را به شب زنده داری گذرانده باشد و خداوند ثواب صابران را به این شخص عطا می کند
صابران چه کسانی هستند؟
داوود نبی(ع) یعقوب نبی(ع) عیسی(ع) اینها صابران بودند و ثواب انها به این شخص هم داده میشود
3_یکساعت آدم خدمت به خانه کند، بهتر از هزار سال عبادت است
4_کسی که عار نداشته باشد از اینکه به زنش کمک کند، در خانه جارویی بزند، رختی بشوید، اسم این شخص در دیوان شهدا نوشته میش ود و در هر شب و روزی برای او ثواب هزار شهید نوشته می شود و به ازای هر قدمی که برمیدارد ثواب یک حج و عمره به او می دهند و به تعداد رگ هایی که در بدن دارد، یک شهر در بهشت به او میدهند
۵ـ یک ساعت خدمت خانه بهتر از هزارسال عبادت و هزار سال حج و هزار سال عمره و هزار بنده آزاد کردن و هزار مرتبه جنگ رفتن و هزار مریض عیادت کردن و هزار نماز جمعه رفتن و هزار تشییع جنازه کردن و هزار گرسنه سیر کردن و هزار برهنه را لباس پوشاندن و هزار اسب به جبهه فرستادن و هزار دینار صدقه به فقرا دادن و بهتر است از خواندن کتاب تورات و انجیل و زبور و قرآن و هزار اسیر آزاد کردن و هزار شتر ذبح کردن و به مساکین دادن.
۶ـ چنین کسی از دنیا خارج نمی شود تا اینکه مکان خود را در بهشت ببیند.
۷ـاگر به کسی برنخورد که در کارخانه به همسرش کمک کند، این عملش کفاره ی گناهان کبیره اش می باشد و با اینکار، غضب خدارا خاموش می سازد. این عمل مهر حورالعین است و باعث حسنات و علو درجات می گردد.
۸ـخدمت به عیال نمی کند مگر انسان صدیق شهید یا مردی که خداوند اراده کرده است که به او خیر دنیا و آخرت را برساند.
کسی منکر اینها نیست. بحث بحث وظایف بود که همین احادیثی که شما (البته بدون سند و بدون استدلال برای درستی) ذکر کردید، باعث شده که زوجین وظایف خود رو ندوند و انتظار فداکاری به عنوان وظیفه طرف خود داشته باشند.
وظایف رو که بدونیم، می فهمیم چه کارهایی اضافه کاری و از باب فداکاریست.
برو زیرکولر تا یه خورده باد تو کلت بخوره تو اینقدر هوس بازی که زن یه وسیله میدونی که اختیاری از خودش نداره حتی حق فرزندی که خودش به دنیا میاره نداره
شما هم برو زیر آفتاب کمی آفتاب به کلهات بخوره به کار بیافته به جای اینکه با شیکمت تصمیم بگیری و کمی فکر کنی.
اولا که کسی که هوس زن بازی داره (مخصوصا در جوامعی که زن سهل الوصول و ارزانه) احمق نیست بره ازدواج دائم کنه.
ثانیا اختیاری از خودش نداره حق چیه فرزندش رو داشته باشه!؟ کلا همینطوری رو هوا غر میزنی؟
maTalebeGhashangy Boodd AMa SHayad Elate Enke NAraziyan Yek Ede Ene ke / Bad GOfteSHod Ya LahneSOhbat Kheyli Be ZOor Bood Be HArki Begy VAzifate Bayad En KAro Koni Yekam Behesh Bar Mikhore AMa AGe Ba LahneBehtary Hamino Begy Kamelan Mige “CHASHM” be Nazare Man ALbate
:X ishala kheyli MovafaghBashy ELtemase 2a
حرف شما درسته برادر عزیزم، اما بنده قصدم راضی کردن ملت نبود. قصدم گفتن حقیقت بود و اتفاقا از قصد خشک گفتم تا ملت با عقلشون بسنجند که چه فکر میکنند نه اینکه تحت تاثیر احساسات بپذیرند.
امثال شما زندگی مشترک تو روابط جنسی میبینید طوری که وظیفه زن فقط ارضای نیازهای جنسی مرد میبینید وحتی اگه زن یه روزمایل نباشه باید مرد چه اسمون بره زمین وچه زمین بره هوا باید از زن استفاده کنه مثل اینکه فراموش کردید که زن و شوهر قبل از تمایز جنسیشون مساوات انسانی دارند
من یک سوالی از شما دارم، مساوات انسانی یعنی چه؟ یعنی وظیفه و حق زن و مرد یکسانه؟ یعنی مرد هم باید بچهدار بشه؟ یعنی زن هم باید بره معدن کلنگ بزنه؟ پس مساوات انسانی ندارند، یا شما تعریف دیگری دارید.
اما اینکه «امثال شما زندگی مشترک رو تو روابط جنسی میبینید» اتفاقا امثال شما اینطوری میبینید. برای امثال ما روابط جنسی یکی دیگر از نیازهای بشر مثل غذاخوردن و خوابیدنه. اما در فرهنگی که شما از آن حمایت میکنید ۷۵ درصد زنان عمل جراحی سینه انجام میدهند تا در نظر مردان خود جذاب باشند. اگر برای روابط جنسی نیست پس برای چیست؟
تنها نکته خوب نظر شما در بخشی بود که اگر یک روز زن مایل نباشه همبستری کنه، مجبوره که تن در بده. خوب این به تفاوت زن و مرد بر میگرده. مثل این میمونه که شما بگید اگر یکروز یک دکتری دلش نخواد که به مریضا کمک کنه ولی یک مریض در حال مرگ رو بیارن پیشش خوب چرا باید بهش برسه، اختیار خودشه دلش نمیخواد. یک سری حق و وظایف وجود داره و یک سری واقعیات. این یک واقعیته که مرد هنگامی که نیاز به همبستری داره باید نیازش برطرف بشه وگرنه مفسده ساز میشه. همونطوری که وقتی یک زن لطمه عاطفی میخوره نیاز به پشتیبانی داره و اگر بزنن تو دهنش و بگن خودتو جمع کن گریه نکن مفسده ساز میشه.
اما دیگه اینطوری هم نیست که مثل دوتا حیوان برخورد کنند. بالاخره انسان هستند و امکان تعامل و توافق دارند. چیزی که ما ذکر کردیم به عنوان وظایف، اسکلت بنیان خانواده اسلامی رو تشکیل میده نه همه اون رو
اگه زن نجیبی بخواد بره خونه پدرش جایی که جز محارمش کسی اونجا نیست ولی مرداین اجازه نده نمیتونه بره/در صورتیکه مردبا زنی ازدواج میکنه که میدونه زنش به فکر حیثیت شوهرش/ ولی مرد بدونه اجازه زن میتونه هرجایی حتی جایی که حیثیت زن به خطر بندازه بره ولی ایا فکر نمیکنید که زن هم حیثیت داره ایا این قانون جامعه امام زمانه؟
اینکه زن بدون اجازه شوهر حق جایی رفتن نداره، به دو دلیله. یکی اینکه مرد بر زن ولایت داره، که وارد بحثش نمی شیم و دوم همونی که ذکر کردم، میتونه باعث عدم انجام وظیفه زن بشه. ربطی هم نداره که خونه پدرش باشه، حج باشه یا دیسکو. ربطی هم به حیثیت مرد نداره که خیلی از زنها توی خونه هم که هستند حیثیتی برای مرد نمیذارند.
مرد احتیاجی به اجازه گرفتن از زن نداره ولی وظیفه داره هر چهار ماه یکبار به او سر بزنه و البته اگر این جایی که میره منزل زنان دیگر باشه، وظیفه داره همون مقدار زمان برای این زن هم صرف کنه. پس این هم به حیثیت ربطی نداره.
ماشاالله خوب برای خودتون میبرید میدوزید کی گفته همه خانمهایی که سینه وبینیشون عمل کردن برای مردها این کا رو میکنند خیلی ها برای دل خودشون عمل میکنند هرچند که من بااین کارشون مخالفم واز شون حمایت نمیکنم شما خیلی منفی نگرید و قصد دارید زنهارو ضعیفه وصغیره نشون بدید ودر عوض مردها رو ابر قدرت نشون بدید تا با اسم اسلام هر کاری دلشون خواست انجام بدن /خدا بده شانس/ خدای ما ایرانی ها باشما خیلی فرق میکنه خدای من بین بنده هاش فرق نمیزاره یکیشون بالا نمیبره ویکیشون کوچیک نمیکنه تو تاریخ ایران زمین زن فرمانده جنگ میشده اما تو تاریخ شما که عرب جاهلیت بوده مردها رو زنها ولایت داشتن چند تا زن میگرفتن وبرده ی خودشون میکردن فقط فرق گذشته با الانتون در این که تو گذشته زنها رو مستقیم گور به گور میکردن اما الان با اسم قانون من از زنهایی که تازه به دوران رسیدن وفقط به فکر مدل ابروهاشونن حمایت نمیکنم من از زنهایی حمایت میکنم که مردانه زیسته اند وروشنفکرن حمایت میکنم
خواهر عزیز من، اینکه زنها برای مرد سینه و دماغ عمل کنند هیچ اشکالی نداره. اگر اینکار ضعیفه و صغیره بودن زن رو برسونه، اینکه یک مرد میره خواستگاری یک زن و التماس میکنه تا بتونه اون زن رو داشته باشه که باید عین حقارت و ذلت باشه، در حالی که عین عزته و هیچ مردی از اینکار ابایی نداره و هیچ آدم عاقلی هم فکر نمی کنه اینکار تحقیر مرد برای سالاری زن بر اوست.
اینکه زنها فرمانده جنگ بشن یا رییس جمهور، به نفع مردهاست. مثل امروز که مردها در خونه میشینند و زنهاشون باید برن سر کار و نصف مرد حقوق بگیرند و بیان خونه به بچه رسیدگی کنند (مرد که نمیتونه به بچه شیر بده، میتونه؟) جنس زن لطیف آفریده شده. لطیف معادل ضعیف نیست. شما همه چیز رو که نباید با زور ببینید، همواره در تاریخ این زن بوده که مرد رو به دنبال خودش کشیده و طبیعی هم هست. هرکسی روش خودش رو داره اینکه زن شبیه مرد بشه براش عزت نیست.
یعنی اگه زن یه شب حال روحیش خوب نبود و همبستر نشه شوهر نمیتونه جلوی خودش بگیره ومفسد ساز میشه اگه مردها نتونن یه شب غریزشون کنترل کنند به درد زندگی کردن نمیخورن شما میگید مرد حق داره هر سه جهار ماه به زنش سربزنه ومیتونه چند تا زن داشته باشه این دیگه نوبرش اگه اینطوره میخواد سرنزنه صد ساله سیاه بس زنه با در دیوار ازدواج کرده بس زندگی مشترک چی میشه مگه زن وسیله که مرد چند تازن داشته باشه یه دفعه بگو مرد خدا خیال خودت راحت کن= چرا همیشه ناحیه عاطفی زنها چماغ میکنید ومیکوبونیدش توسرش واین با اون زمین تا اسمون فرق میکنه اتفاقا مردها نیاز عاطفی بیشتری دارند من زن میشناسم که از مرد سنگ دل تر بعدشم من کی از فرهنگ عمل زیبایی سینه حمایت کردم چرا تهمت میزنید؟ در ضمن شما گفتید نیاز جنسی مرد به زن مثل نیاز مریض به دکتره بس خودتون قبول دارید که مردها مریض اند
اولا که در مثل مناقشه نیست. بعید از مخاطب عاقله که اینطوری برداشت کنه. ثانیا این چیزهایی که من ذکر کردم، وظایف زن و مرده. برای اینکه بدونند چه کار وظیفه است و چه کاری رو دارن از سر فداکاری انجام میدهند. زندگی مشترک اگر قانونی بشه،مثل غرب میشه که وقتی یکی از دست اونیکی ناراحت شد، زنگ بزنه پلیس بیاد ببرتش! توی زندگی قانون حکومت نمیکنه، محبت و فداکاری حکومت می:نه.
همه بر این متفق هستند که زنها موجودات عاطفیتری هستند و این باز هم بد نیست. مثال نقض هم زیاده ولی چیزی رو ثابت نمیکنه.
البته منظورم از مریض همه مردها نیست منظورم مردهای دنیای شما بود نبایدم ناراحت بشید چون خودتون گفتید ومن فقط به یادتون اوردم هر چند که مرد بودن به جنسیت نیست به انسانیت و زن مرد نمیشناسه
اتفاقا مردهایی که اینطوری نیستند مریض میشوند. شما فکر میکنید مرد اگر اینطوری نباشه وفادار و مهربون می مونه در حالی که در تمام جوامعی که اینگونه نیستند، مردها جدای همسر خود معشوقه و میسترس دارند و این یک پدیده فرهنگی جا افتادس که همه هم چشمشون رو بهش میبندن.
اینکه ما واقعیتهارو بیان میکنیم و یک چشمی به قضیه نگاه نمیکنیم،برای اینه که سلامت جامعه رو میخوایم نه فقط زندگی بی دغدغه و بی مخالفت شخص خودمون رو.
منم مشکلم از وظایف وقانون ودارم از اونها حرف مبزنم ممکنه مردی که با زنی زندگی میکنه از فداکاری چیزی سرش نشه وبخاطر قانون تحمیل شده بره بخاطر تنوع طلبی بره چندتا زن بگیره هر روز بدون اجازه کارهای بد انجام بده وهرچند ماه یه بار به زنش سربزنه ونفقه بده ایا اینطوری زن مفسد ساز بار نمیاد؟ایا سلامت جامعه بخطر نمیفته؟ شما تو تهران زندگی میکنید ونمیدونید تو شهرهای عرب خیز بخاطره این قانون چقدر حق زنهاشون میخورن وحقوق انسایشون نادیده میگیرند اینجا هنوز خانواده های عرب سر دختراشون میبرند تو عروسیاشون به مردها شام میدند امابه زنها نمیدند درسته که تو قانون این کارها رو وضع نکردن اما وقتی حق زن فقط نفقه مهریه وضع میکنید ومردهارو همه کاره میدونیداین چیزها اتفاق میفته وبی بندباری برای مرد گناه کوچیک وبرای جنس مونث گناه کبیره بدونید وچند تا زن داشتن مرد تشویق میکنید معلومه که مردها هارتر میشند وزنها عقده ای تر ومفسد تر شما فکر میکنید مردها فقط غریزه دارند؟ بهای زن تو مهریه ونفقه ولباس و لوازم ارایش نیست؟
ایراد شما منطقی نیست. شما ادعا میکنید که مردی که بد باشه و فداکار نباشه میتونه زنش رو با استفاده از این قانون اذیت کنه. خوب آیا مردی که بد باشه و فداکار نباشه، حتی هوسباز هم باشه اگر این قانون باشه یا نباشه چه تاثیری داره، بالاخره کار خودش رو می کنه! مگر مردهای بد اصلا به همسر گرفتن کاری دارند؟ آنها دنبال لذت خودشان هستند همانطور که زنهای بد هستند. در مورد جامعه صحبت کنید نه در مورد قشر خاص.
من کی گفتم زن ادای مرد در بیاره؟یعنی زنهایی که تو هشت سال جنگ تحمیلی به جبهه رفتن میخواستن ادای مردها رو دربیارن مگه احساس لطیف بودن زن تو با ناز راه رفتنشه ایا حس وطن پرستی روح لطیف نمیخواد ایا از جان خود گذشتن عاطفه نمیخواد شما که میگید زنها با عاطفه ترن پس به جبهه رفتنشون باید یه کار زنونه بدونید نه مردونه چون این کار از عاطفشون سرچشمه میگیره من نگفتم شما و جامعه زنها رو ضعیفه صدا میکنید شما ها تو قانون ورفتارتون ضعیفه نشونشون میدید درضمن شما اینطوری که مردها رو بار میاریداگه صد تا زن هم بهشون بدین سیراب ناپذیر میشن وبازهم معشوقه دارن وبا این کارتون زنها هم دلشون معشوقه میخواد من نمیگم که زن بچش شیر نده این کار بکنه اما زن بودن وزنانگی به این چیزها ختم نمیشه وزن علاوه بر اون هنرهای دیگه ای هم داره بعدشم منظور من از مردونه زندگی کردن ادای مرد دراوردن نیست من گفتم که مرد بودن ومردونه زندگی کردن یه صفت وشامل تمام جنسیتهاست واین از خودم در نیوردم اگه به کتابهای ادبیات مراجعه کنید متوجه میشید
یک سری ایراد بی اساس. قرار شد هرموقع منطقی صحبت کردید جواب بگیرید. ما مردها رو اینطوری بار میاریم، بدون دلیل، بدون مدرک. همینطوری حرف.
ضمنا اگر شنیده باشید به زنهایی که جهاد میکنند معمولا شیرزن میگن. اینگونه زنها قسمت زیادی از لطفات و عاطفه زنونشون تغییر میکنه که البته خیلی هم بد نیست ولی این اتفاق در سطح جامعه نباید بیافته.
ممنون
خواستم یاداوری کنم چون توی بعضی جا ها این که زن به بچه شیر بدهد به عنوان یک وظیفه گفته شده در صورتی که چنین چیزی غلط است …زنی که بچه دار میشه اگر مایل نباشد میتواند به او شیر ندهد و هیچ بایدی هم وجود نداره و هیچکس هم نمیتونه اونو مجبور کنه تنها شوهر میتونه سه بار از اون خواهش کنه که اگر باز هم زن قبول نکرد باید برای فرزندش دایه بگیرد